Ti, kteří s podnikáním začínají, jsou často zavaleni nejrůznějším papírováním a dali by cokoliv za to, aby dokumentů na jejich stole a počítači ubylo. Nezřídka se tedy stane, že podcení vytvoření opravdu klíčového dokumentu, kterému se říká marketingový plán.
Bez něj však bude těžké představit vaše myšlenky a konkrétní kroky investorům, zákazníkům a zaměstnancům vaší firmy. Pokud budete všechny vaše nápady nosit pouze v hlavě, brzy se v nich ztratíte. Co by tedy měl marketingový plán obsahovat a jak ho maximálně využít k prospěchu vašeho podnikatelského snažení?
Prvním krokem ke zpracování marketingového plánu, je ujasnění si vaší marketingové strategie. Do ní spadá mnoho prvků, ale zjednodušeně řečeno se jedná o vaše hlavní cíle a dlouhodobou činnost, která vám pomůže jich dosáhnout. V marketingové strategii se odráží vaše snaha najít tu správnou zákaznickou základnu a způsoby, kterými se odlišíte od konkurenčních poskytovatelů služeb/výrobců.
Marketingový plán je pak zaměřený na jednotlivé části této dlouhodobé strategie. Někomu by mohla pomoci metafora armády. Strategickým rozhodnutím je například snaha dobýt určité území. Konkrétní posuny vojska, rozhodnutí o tom, kam bude směřovat zásobování atd., to patří do taktických rozhodnutí. A marketingový plán je vaše taktika, která má naplnit cíle strategie.
Váš marketingový plán by neměl skončit v rukách konkurence, ale ani v šuplíku. Nepovažujte vytvoření plánu za nějakou podnikatelskou povinnost. Jedná se o velmi šikovný nástroj komunikace vašich záměrů ostatním a při jeho tvorbě máte jedinečnou možnost si opravdu udělat pořádek ve vlastních myšlenkách. Forma nebo délka marketingového plánu není důležitá, pokud se díky němu dostanete ke konkrétním výsledkům a nebude se jednat jenom o výčet planých řečí.