Podnikatelský plán (někdy říkáme záměr) je základním dokumentem, který by měl zpracovat každý začínající podnikatel. Je užitečný jak pro vaši vlastní potřebu, tak i pro komunikaci se zaměstnanci a potenciálními investory.
Neznamená to ale, že musíte za každou cenu napsat 50 stránek převážně o ničem. Forma a rozsah není tak důležitá – ideální podnikatelský plán neexistuje. Záleží hlavně na tom, jak se chystáte svůj podnikatelský plán využít. V šuplíku pod haldou smluv totiž nikomu nepomůže. Co tedy do něj napsat, tak, aby vám byl plán opravdu užitečný?
Pro vaše vlastní potřeby je nutné se v plánu zaměřit na dílčí úkoly, které musíte splnit, abyste dosáhnuli dlouhodobých cílů. Pokud však prezentujete svůj podnikatelský plán bance, pak samozřejmě přidejte velké množství detailů o financování a vašich praktických schopnostech realizovat vaše myšlenky. Mít jeden podnikatelský plán pro všechny nemá smysl, mějte po ruce vždy jak obšírnou, tak zkrácenou verzi, která stručně a jasně na 2 stránkách popíše o co se snažíte, jaké prostředky k tomu máte a čeho byste rádi dosáhli v blízké i daleké budoucnosti.
Neměly by zde chybět jak velmi konkrétní informace o místě a druhu podnikání, pak i o něco ezoteričtější fakta. Vyšetřete si například jednu sekci, ve které se ponoříte do vašich výhod oproti konkurenci a přidaných hodnotách pro zákazníky.
Statický, stagnující podnikatelský plán je v dnešní době už celkem k ničemu. Trh se vyvíjí velmi rychle a pokud nezvládnete dynamicky reagovat, pak vás ostatní nechají v prachu daleko za sebou. Plán tedy musí být odrazem vaší strategie v danou chvíli, která se může měnit. S plánem si nestavíte mantinely, ale určujete kroky, které povedou k úspěchu. Nebuďte ale přespříliš optimističtí a u předpokládaného vývoje počítejte i se špatnými až katastrofickými variantami. Při psaní plánu můžete využít velkého množství šablon dostupných online, ale nedržte se rigidně první verze, kterou napíšete.
Napsání podnikatelského plánu je skvělou příležitostí si zevrubně udělat pořádek a přehled ve všech aspektech podniku. Ujasněte si kdo má jaké zodpovědnosti, kolik peněz můžete vynaložit do jakých oblastí podnikání a třeba ivto, jakou částku si můžete dovolit ztratit při náhlém neúspěchu. Dobře napsaný podnikatelský plán za vás problémy nevyřeší, ale pomůže vám je předvídat a předcházet jim.